Soms heb je niet veel ruimte en moet je wel dansen in de klas. Dansen is niet altijd heel veel ruimte innemen, je kan het zelfs aan tafel. Hier krijg je een lesidee waarin leerlingen bewegen op hun bank. Zorg ervoor dat ze zeker eens kunnen rechtstaan (bv. tijdens de opwarming). Kijk naar le petit bal perdu van Philippe Découflé om inspiratie op te doen.
Tijdens de les zoeken de leerlingen verschillende bewegingen die je aan tafel kan doen:
- stofje wegvegen
- iets doorgeven
- met je hoofd op tafel liggen
- met je handen op tafel slaan
- …
Ze oefenen verschillende bewegingen en proberen die zo synchroon mogelijk uit te voeren. Dit kan alleen als ze de bewegingen goed afstemmen (de drie kernwoorden zijn: traag, groot en samen). In de eindopdracht kiezen de leerlingen in groepen van vier vier duidelijke bewegingen waarmee ze een bewegingsreeks maken. Deze bewegingsreeks voeren ze vier keer uit, de eerste en de laatste zijn dezelfde, de andere twee mogen ze zelf inkleuren (versnellen, iemand alleen, met een pauze, …).